czwartek, 12 czerwca 2014

„Dlaczego warto tworzyć różnowiekowe grupy przedszkolne”

Nasze przedszkole od września 2014 r.  zamierza pracować   w oparciu o elementy pedagogiki Marii Montessori (grupy mieszane wiekowo). 

Zgodnie z zasadami metody Marii Montessori,

Dzieci w wieku 2 do 6 lat uczą się od siebie nawzajem na wzór naturalnego samowychowania  istniejącego pomiędzy rodzeństwem.
Zasadę tę sama Maria Montessori uzasadniała następująco;
"Jest wskazane, aby dzieci o róznicy trzech lat przebywały razem. Ta różnica wieku i ta różnorodność stopni rozwoju jest jedną z podstaw samowychowania ...dzieci starsze czują się przyciągane ku młodszym, a młodsze ku starszym".
  
Brak podziału na grupy wiekowe wynika również z innej bardzo ważnej zasady metody Montessori - w centrum uwagi zawsze jest dziecko, a nie nauczyciel, bowiem dzieci najlepiej uczą się od siebie nawzajem. 

Jeśli więc dziecko czegoś szuka, to najpierw zapyta starszego kolegę, a nie nauczyciela. Tym samym starsze dzieci stają się "ekspertami", w naturalny sposób służą pomocą młodszym i odczuwają z tego powodu satysfakcję.
Z kolei młodsze dzieci zyskują wzory do naśladowania,   łatwiej przezwyciężają nieśmiałość i chętniej uczą się od niewiele starszych kolegów. 
Oczywiście nad tym wszystkim czuwa nauczyciel, który jednak stara się nadmiernie nie ingerować w to naturalne środowisko..
Ma za zadanie pomagać, a nie przeszkadzać. 

Maria Montessori traktowała dziecko i jego rozwój podmiotowo, a nie przedmiotowo. Liczyła się z potrzebami dziecka, nie ograniczając go zakazami czy też nakazami. Jej zdaniem dzieciństwo to bardzo ważny okres w rozwoju jednostki ludzkiej, w którym zachodzą wszystkie podstawowe procesy twórcze, nadające kształt osobowości. Wewnętrzna energia dzieci skłania je do ciągłej aktywności, niestrudzenia, poszukiwania i trwałego realizowania podjętych działań. To właśnie na tej spontanicznej i wszechstronnej aktywności dziecka Montessori oparła naukę i wychowanie. Umysł dziecka, już od wczesnego okresu życia, „chłonie” mimowolnie i bez wysiłku informacje z otoczenia rejestrując je w podświadomości w postaci własnego obrazu świata. Dzięki występowaniu okresów szczególnej wrażliwości na dane rodzaje bodźców, dziecko łatwiej opanowuje określone umiejętności. W prawdzie są one przejściowe, ale daje to dziecku możliwość kierowania zainteresowania i aktywności na wielorakie przedmioty i treści, a co za tym idzie- opanowanie coraz to nowych umiejętności. Każdej wykonywanej przez dziecko czynności która musi towarzyszyć długotrwała koncentracja i uwaga oraz samo wykazanie przez dziecko chęci pracy (bez narzucania mu zadania z góry). Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

DLACZEGO WARTO ŁĄCZYĆ GRUPY WIEKOWE W PRZEDSZKOLU?

Grupa różnowiekowa odwzorowuje naturalne środowisko rodzinno-sąsiedzkie, które na przestrzeni dziejów odgrywało główną rolę wychowawczo-edukacyjną. Obecnie małe dzieci spędzają stosunkowo niewiele czasu w środowisku rodzinno-sąsiedzkim, co uniemożliwia im zdobywanie doświadczeń będących następstwem kontaktu z osobami w różnym wieku.

Doświadczenia przekazywane w grupie różnowiekowej wywierają korzystny wpływ na rozwój społeczny dzieci, ponieważ wzmacniają ich zdolności przywódcze i zachowania prospołeczne.

Wzajemny kontakt dzieci o zbliżonym, choć niejednakowym poziomie wiedzy i umiejętności korzystnie wpływa na ich rozwój intelektualno-poznawczy.

Praca z grupą różnowiekową powoduje złagodzenie sztywnych ram programu dydaktycznego nastawionego na ocenę osiągnięć według kryterium wieku, co nie sprawdza się w przypadku większości dzieci. Ponadto praca z grupą różnowiekową ogranicza stosowanie mechanizmów selekcji i standardowych testów kontrolnych na wczesnych etapach nauczania.

Wymieszane wiekowo grupy dzieci, co umożliwia wychowanie
społeczno –moralne oraz NAUCZYCIEL, który jest organizatorem
przygotowanego otoczenia i jego „ elementem”. Wraz z dziećmi nauczyciel
pielęgnuje to otoczenie, wszyscy są gospodarzami sali. Dzieci duże i małe
uczą się wzajemnie od siebie, ułatwia się rozwój samodzielności dzieci.
W grupach mieszanych wiekowo pojawiają się różne pomysły, uzdolnienia,
wzorce poglądów i możliwości naśladowania. Pojedyncze dziecko zostanie
szybciej zaakceptowane na aktualnym poziomie rozwoju i nie będzie tak
szybko „zaszufladkowane” jako zwracające na siebie uwagę. Mniej jest
rywalizacji wśród dzieci. Łączenie grup wiekowych wpływa pozytywnie na
akceptację różnych osobowości( integracja dzieci niepełnosprawnych oraz
respektowanie indywidualnego tempa rozwoju).


Grupa starsza A
Wychowawca: Jolanta Pater
 1. Antoni Dobrek
2. Szymon Pucek                                          
3. Szymon Piłka
4. Franciszek Dobczyński
5. Jan Szatan
6. Amelia Kacperowska
7. Krzysztof Nowak
8. Nadia Woźniczka
9.Oskar Czapla
10. Hubert Klimczyk
11. Mikołaj Szamota
12. Maria Kubasik
13. Michał Cieślik                                         
14. Hanna Zdrzalik
15. Lena Gałka
16. Michał Włodarski
17. Magdalena Mędrek
18. Mateusz Koza
19. Tomasz Kozicki
20. Małgorzata Karbownik   
21. Piotr Guzik                      
22. Jan Olszewski                 
23. Wojciech Nowak            
24. Aleksandra Franczak       


Grupa starsza B
Wychowawca: Beata Tłustochowicz

1. Maja Kozieł
2. Maciej Strzelczyk                                     
3. Igor Wojtasik
4. Karina Bachowska
5. Antoni Kokot
6. Julia Rybak
7. Jakub Wiśniewski
8. Dawid Gałuszka
9.Oskar Gardyński
10. Julia Jachna
11. Igor Dziubakowski                                 
12. Zuzanna Zdanowska
13. Maja Milik
14.  Jakub Kasperski
15. Natalia Nowakowska
16. Jakub Łydek
17. Julian Żur
18. Eryk Kisielewski             
19. Krzysztof Korek             
20. Seweryn Kisielewski       
21. Nadia Rudy                    
22. Dawid Piechowski          
23. Oliwia Wojtasik              
24. Maciej Kasperski        

      
Grupa młodsza
Wychowawca: Elżbieta Kieszkiewicz

1. Witold Bujakowski                                  
2. Zuzanna Siba
3. Filip Kępski
4. Amelia Dzbanuch
5. Kamil Raczek
6. Wiktor Nowak
7. Kaja Kozieł
8. Mateusz Kubasik                          
9. Jan Zawadzki
10. Karol Oliwa
11. Helena Papciak
12. Maja Jachna
13. Adam Latos
14. Szymon Grot
15. Wiktoria Detko
16. Wrzyszcz Szymon
17. Morawiec Michał
18. Szymon Osiński              
19. Stanisław Pawlaszczyk   
20. Barbara Krępa                 
21.  Gabriel Nowak               
22. Magdalena Zdrzalik        
                                                                  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.